2013/09/28

R&A: Mistaken For Strangers

Tämän vuoden Rakkautta & Anarkiaa -filmifestivaali jäi osaltani yhteen elokuvaan: Mistaken For Strangersiin.

Picture source

Jokseenkin suurta suosiota nauttiva The National koostuu tunnetusti kahdesta veljesparista ja yhdestä ystävästä. Tällä yhdellä ystävällä, vokalisti Matt Berningerillä, on kuitenkin myös veli. Pikkuveikka Tom on hevimiehiä eikä kuulu bändiin, mutta lähtee mukaan pitkälle kiertueelle aikomuksenaan saadakseen jotain tekemistä ja pitääkseen hauskaa. Mukaan hän ottaa videokameran. Alusta asti on selvää, ettei mikään oikeastaan pysy kasassa. Veljensä varjossa Tom on menettänyt itseluottamuksensa, eikä oikein tiedä mitä tekisi ja mihin suuntaan lähtisi - ei dokumentin, eikä muunkaan elämänsä kanssa.

Olin dokkarin puoleenväliin asti sitä mieltä, ettei tämä voi olla sataprosenttisen todellista, vaan osaksi näyteltyä ja tarkoituksellisesti päämäärätöntä. Näytöksen loputtua ohjaaja Berninger itse kuitenkin vaikutti autenttisuudellaan vastaillessaan kysymyksiin, ja epäilyni hälvenivät. Tarkoituksena oli tehdä tyypillinen indie-dokumentti, jossa brooklynilaisviisikko on hip ja cool ja juuri sitä, mitä ihmiset odottavatkin. Puolitoistavuotisen editointiprosessin aikana kuitenkin selvisi, että tyypillistä rock docia ei ole luvassa. Lopputulos kertoo yhtä paljon Tomista, kuin The Nationalista, ja paneutuu kulissien taakse tunnetasolla enemmän kuin kaltaisensa yleensä. Se on elokuva siitä, kun bändin keulakuvan pikkuveli yrittää tehdä elokuvaa bändistä, epäonnistuu, ja päätyy tekemään jotain ihan muuta.

Pukuhuonekohtaukset kertovat sen, mitä on osannut aavistaa aiemminkin: Berningerillä (Matt) on jatkuvasti viinilasi kädessä, Dressnerin veljeksille musiikki on pyhää, Devendorfit ottavat hieman rennommin. Kiinnostavimmat osuudet fanitytön kannalta liittyvät Berningerien lapsuuteen ja perheeseen.  Matkan aikana epätoivo valtaa yhden jos toisenkin, mutta nauruhermojakin koetellaan tasaisin väliajoin. Dokumentin päätös kolahtaa kuitenkin syvemmälle kuin mikään muu: Tom näkee veljensä ihmisenä idolin sijaan, ja Terrible Loven liveveto hajottaa sydämen pirstaleiksi ilosta.

Keikkaa odotellessa.




The National is a band everyone knows nowadays. It consists of two sets of brothers and one friend. That one friend, vocalist Matt Berninger, does have a brother, too - only he's a metalhead and not a part of the band. When going on their career's biggest tour after releasing High Violet, Tom joins his brother's band around the world and takes his videocamera with him. There's just no way anything seems to hold its place and aimlessness considering both the documentary filmed and Tom's own life seems undisputed.

At first I thought this can't be one-hundred-percent true, that some of this chaos has to be acted out or just edited with a purpose. After the screening the director, Tom Berninger himself, answered questions and my scepticism disappeared. The aim was to make an indie documentary about a band who's hip and cool and all that. During the long editing process it became clear that this wasn't going to be a usual rock doc, but something else. Mistaken For Strangers tells the story about both The National and Tom Berninger, living in his brother's shadow. It's a movie about a guy making a movie about a band, failing, and ending up doing something else.

Scenes from dressing rooms tell people what they've probably figured out for themselves: Matt Berninger always has a wine glass in his hands, the Dressner brothers treat music as something holy and the Devendorfs seem more relaxed than others. A fangirl likes the parts where details from the Berningers' childhood are discovered. But the ending hits harder than anything else: Tom sees his brother as a human instead of an idol, and the live sounds of Terrible Love make your heart break of joy.

I just can't wait for the upcoming gig.

(Mistaken For Strangers was the only film I saw at this year's Helsinki International Film Festival.)

No comments:

Post a comment