Shoppailumahdollisuuksia Skotlannin pääkaupungista löytyy laidasta laitaan. Pääostoskadun, Princes Streetin, varrella ja sen poikkikaduilla sijaitsevat useat ketjuliikkeet Topshopista Marks & Spenceriin, matkamuistomyymälät sekä
Jenners. Viimeiseksi mainittu oli Britannian toiseksi suurin itsenäinen tavaratalo, kunnes se myytiin House of Fraser -yhtymälle. Itse tavaratalo on sijainnut samassa paikassa viktoriaanisessa rakennuksessa teiden risteyskohdassa 1800-luvulta lähtien. Ostoskeskuksia Edistä löytyy kolme: melko pieni, mutta muutaman helmen putiikin sisuksiinsa napannut
Princes Mall (Princes Streetin päässä),
St. James Centre, jossa on monta kymmentä liikettä (lähellä ostoskatua sekin) sekä satamassa oleva
Ocean Terminal. Valinnanvaraa siis riittää.



AllSaints viehätti paitsi upeilla armeijahenkisillä vaatteillaan, myös rouhealla sisustuksellaan etenkin pukukopeissa. Nam! Valitettavasti kohtalaisen korkeat hinnat estivät koko puljun tyhjentämisen. Princes Streetin varrella piti myös olla
Primark, mutta kappas kun ikkunat oli edelleen teipattu umpeen värikkäillä raidoilla, ja sisältä kuului poran ja muiden työkalujen ääniä. Alunperin Primarkin piti avautua jo viime jouluksi, sitten keväällä, ja tällä hetkellä avausajankohtana on aikaisintaan elokuu. Mikä pettymys! Kaikki Primarkissa käyneet nimittäin tietävät, että sieltä saa jopa kohtuulaadukasta tavaraa erittäin pienellä rahallisella panostuksella.


Suureksi rakkaudeksi osoittautui
Urban Outfitters. Jostain syystä ketjun Lontoon liikkeissä en ole ikinä viihtynyt pientä kiertelyä kauempaa, mutta Edinburghin puljuun olisin voinut muuttaa asumaan. Suuri vaikutus oli tietenkin sisustuksella - paljaita puu- ja betonipintoja, vanhoja kameroita, vinyylilevyjä, hehkulamppuviritelmiä, Singer... Kauppa ei ollut liian täyteen ahdettu, vaikka sieltä löytyi niin naisten kuin miesten vaatetusta, asusteita, pieniä sisustusasioita ja kirjanurkkaus. Yläkerroksessa oli myös design-kamaa. Kirjahyllyjen lomasta pilkistelevät kamerat olivat suuri lööv, mintunvihreä Diana ei yhtään helpottanut jo pitkään vallinnutta himotusta jonkinlaista lomokameraa tai Holgaa kohtaan, ärh...













Old Townissa on Royal Milen varrella paljon turisteille suunnattuja krääsäkauppoja, mutta myös varteenotettavia putiikkeja. Esimerkiksi sympaattinen, pastellinväristä tweed-henkeä ja kierrätystä suosiva
Ness sekä lukuisia kashmir-neulekauppoja. Hieman sivummassa pääkadulta sijaitsee vintageliikkeitä kuten
Armstrongs. Paikka on second hand shopiksi melkoisen suuri, ja varsinainen aarreaitta. Tavaraa löytyy joka lähtöön! Eniten siellä kuitenkin kiinnosti kaikki sisustukseen liittyvä - karusellihevonen, vanhat lastenrattaat, matkalaukut, vaaleanpunainen puhelin ja söpöt taulut - jotka eivät olleet myynnissä. Pois lähdettiin siis tyhjin käsin. Olen koukussa myös kaikkiin 80-luvun brittiläisiin karkkeihin (
Love Hearts!!), joita suloinen karkkikauppa meille tarjosi. Sisustus oli täälläkin kohdallaan. Minusta alkaa pikkuhiljaa tuntua, että otan alanvaihdon myymäläsuunnittelijaksi. Suomen kaupat ovat niin käsittämättömän kurjan näköisiä näihin verrattuna!
(Poikkeuksia toki on, toim.huom.)
ThreadBARE Vintage löydettiin reissun viimeisellä "kotimatkalla". Putiikilla oli pienet tilat asuinrakennuksen pohjakerroksessa ja joka nurkka oli täynnä upeuksia. Paitsi vanhoja vaatteita, myös erilaisia koruja, kenkiä ja omia ompeluksia kierrätysmateriaaleista pursusi pöydiltä ja laatikoista. Valitettavasti tässä vaiheessa käteisvarannot olivat huvenneet pahasti, eikä kortti käynyt maksuvälineenä. Sain kolikoista kerättyä juuri ja juuri sen verran, että sain ostettua syötävän söpön rusetin! Sen jälkeen rahaa jäi n. 57 senttiä. Aika tarkkaan budjetoitu, etten sanoisi.

Ostoksista kosmetiikka tuntui vievän suuren osan.
Boots on ehkä yksi maailman parhaista kempparikaupoista! Sen omista sarjoista tarttuivat mukaan silmänympärysvoide sekä Botanics-sarjasta supervoide superkuiville kasvoille (talvella ehdoton) ja savinaamio. Palmer'sin voiteet on ennenkin havaittu kaakaopavun tuoksussaan vastustamattomiksi, joten käsi- ja jalkavoide sekä minttusuklainen huulivoide olivat pakollisia hankintoja. Soap & Glory Skincare -tuotteet olivat fiftarihenkisillä pakkauksillaan silmiäni vahvasti hiveleviä. En siis voinut olla ostamatta
jotain sarjan tuotteista - koriin päätyi Glow Job, hohdetta antava kosteusvoide. Cliniquen luottoripsari lentokentältä, peltipurkki jostain asustekaupasta Old Townista (Joe 3?).


Kaunis lintuaiheinen rasia kätkee sisälleen mitäpäs muutakaan kuin koruja. Korulipas Urban Outfitters, Alice in Wonderland -korvakorusetti Claire's, kelttiläistä kolminaisuuden solmusymbolia Triquetraa kuvaavat hopeakorvikset eräästä matkamuistokaupasta Princes Mallissa, vanhasta 1930- tai 40-luvun kankaasta tehty rusetti threadBARE Vintage.
Kirjat ja leffat kuuluvat aina pakollisina hankintoina Britannian-matkoille. Elokuvat Control ja Crossing Over on nähty ja hyviksi havaittu, Tudorsin kolmas kausi oli pakko ostaa sen ollessa alennuksessa - Nelonen kun ei vieläkään ole näyttänyt sarjaa kahta kautta pidemmälle, mur! The Donnie Darko Book oli sekin vastustamaton scripteineen, haastatteluineen ja selityksineen, eikä kolmen punnan hinta päätä huimannut. Nämä kaikki HMV'stä. Kuolaamista aiheuttava kuvakirja The Polaroid Book Urban Outfittersistä.
Suomen alennusmyynneissä en ole kierrellyt, enkä taida jaksaakaan, joten Edinburrien valikoiman läpi käyminen ja sieltä vaatteiden löytäminen oli iloinen asia. Harmaa ihkaoikea koulutyttöhame Marks & Spencer, kukkamekko (nähty päällä
Torissa) TopShop, harmaa epäsymmetrinen, rypytetty hame AllSaints. Siinä on söpöt napit sivulla, eivät vain näy tässä kuvassa. Pitkä raitapaita/-tunika joka paljastaa yläselän New Look, kameratoppi ja The Cure -henkinen t-paita Urban Outfitters.
Edinburghissa järjestetään elokuussa suuret festivaalit, jotka keräävät väkeä ympäri maailmaa. Vaikka festarit jäivät meiltä tällä kertaa väliin, oli niitä varten tehty kangaskassi liian ihastuttava jätettäväksi kauppaan. Mustat, nahkaiset, yksinkertaiset, matalat, kohtuuhintaiset ja hyvät kävellä (ei lättäpohjia) = Clarksin ballerinat. Kosmetiikkakuvasta unohtunut Carmexin ihana huulirasva viilentää ja maistuu kirsikalta, nam.
Varovaisina hankintatavoitteinani reissulle oli kukkamekko ja haikailemani mustat nahkaballerinat. Olen siis äärettömän tyytyväinen että molemmat löytyivät, ilman minkäänlaista suuretsintää! Omien ostosten lisäksi rahaa meni tietenkin tuliaisiin, ruokaan ja muutamiin sisäänpääsy- tai bussilippuihin. Karkkia ja muita herkkuja tuli hankittua omiinkin kaappeihin, mutta ne ovat pääasiassa samaa linjaa kuin talvisella
Lontoon matkalla.
Kaiken kaikkiaan reissu oli todella onnistunut. Edi näytti meille parhaat puolensa :) Ainoa pieni pettymys koski vanhaa kaupunkia: Old Town on kaupungin pienen pinta-alan (suhteessa väkimäärään) vuoksi täynnä autoja ja muuta toimintaa, ja siten vähemmän "vanhan kaltainen" kuin esimerkiksi Tukholman Gamla Stan. Mutta kokonaisuus ratkaisee, ja viehättävämpää maan pääkaupunkia saa hakea. Edinburgh on ainutlaatuinen. Ja olen varma, että sinne tulee mentyä joskus uudestaan :)